Monday, April 13, 2015

GST.

Teks: Rozanah Zakaria

'G' untuk apa? Garang? 'ST' pula? Kalau istilah saya, 'stress'! Saya memang garang apabila tertekan. Hmm. Saya bukan hendak bercakap tentang GST sebenarnya. Saya mahu bicara tentang saya. Ya, saya! 😊.

Akhir-akhir ini saya agak tertekan. Entah mengapa? Hmm, saya tahu mengapa sebenarnya. Saya sangat sibuk, ke hulu ke hilir. Memang terasa sangat penat. Fuh! Masuk kerja 7.30 pagi, biasanya saya sampai rumah petangnya pada jam 6, paling awal. Memang tekanan yang amat sangat!

Ada ketika terasa seperti ingin mengalah. Namun, semangat suami menjadi nadi penggerak saya. Suami saya keluar bekerja lebih kurang 7.30 pagi. Namun biasanya dia akan sampai di rumah sekitar jam 8.30-9.00 malam. Jika dihitung, saya fikir, sepatutnya suami lagi berasa penat berbanding saya.

Namun, apa yang saya lihat. Adakala saya dan si kecil diajak keluar pula. Apabila difikirkan, saya tiba-tiba mendapat semangat luar biasa daripada suami saya. Yelah, masa bekerjanya lebih panjang dari saya. Tetapi dia jarang menunjukkan riak letih seperti saya.

Jadi saya kira, saya tidak patut langsung memikirkan tentang putus asa! Ya, saya patut ambil semangatnya!

Jadi, inilah saya, mengambil semangat dari suami yang tiada di sisi ketika ini, kerana dia berkursus. Namun, saya gigih menukil catatan ini lewat malam. Kerana apa? Kerana hari ini saya bercuti hujung minggu. Jadi tidak sepatutnya saya berasa lemah. Saya sudah mendapat rehat secukupnya sepanjang hari. Jadi saya masih sepatutnya bertenaga menyiapkan apa-apa kerja tertangguh!

Ayuh! Hadapi esok dengan semangat baru, walau pasukan drama sekolah saya hanya berjaya menggenggam sahuhati. Tidak mengapa, tahun depan ada lagi.

Jom semangat! Wassalam.

No comments:

Post a Comment