Sunday, February 22, 2015

Cabaran bisnes homestay

Teks: Tuan Tanah Zulaikha Homestay

Setiap apa yang kita lakukan dalam hidup, mesti ada cabarannya. Tidak terkecuali dalam bisnes homestay saya yang baru setahun jagung ini.

Dalam beberapa keadaan, salah satu punca saya dan suami bertingkah adalah kerana homestay. Haha. Agak kelakar jika diingatkan. Tetapi selalunya tidak lama kerana 'we always need each other'. Haha.😊. Untuk pengetahuan semua, suami saya dalam kategori yang boleh dikatajan 'orang lain susah nak cari pasal' dengannya. Penyabar. Mungkin itu kata-kata yang tepat. Bukan menaikkan nama suami sendiri, tetapi acapkali kesabaran saya diuji dengan pelbagai karenah penghuni homestay. Namun suami saya masih 'cool', bak kata orang putih. 😊.

Sayang sekali, sepatutnya itu menjadi kekuatan kami dalam menguruskan bisnes kecil ini. Saya kadang-kadang tersilap tafsir kesabaran ditunjukkan suami hanya disebabkan tekanan kerja yang mendesak benak dan minda saya. Hmm, salah sendiri!

Antara cabaran lain adalah apabila ada pelanggan yang mendesak mahukan diskaun yang agak keterlaluan. Sebagai tuan tanah, seharusnya saya melayan karenah mereka dengan sabar. Namun, kadang-kadang apabila rasa tidak mampu, saya minta suami uruskan. Selesai satu bab.

Kemudian, ada juga yang merancang untuk percutian di saat akhir, atau percutian yang tidak dirancang langsung. Memang, saya faham keadaan itu disebabkan kekangan masa kebanyakan dari kita semua di zaman teknologi ini. Jadi, andai ada saja kelapangan, kemas bagasi, kemudian terus bawa keluarga bercuti. Hmm, idea yang selalunya bagus untuk menghabiskan masa yang berkualiti bersama keluarga.

Saya faham itu juga kerana suami saya di sektor peruncitan yang mana tidak memungkinkan kami bercuti untuk jangka masa panjang. Juga, tidak boleh merancang terlalu lama, takut tidak jadi, habis kecewa menonggeng semua orang.
Okey, sekali lagi, saya sangat faham situasi itu. Tetapi cabarannya kepada pengusaha homestay seperti saya adalah, apabila ada segelintir 'impulse holidaymakers' ini yang ingin 'double booking'. Maksudnya, contoh ada seseorang telah tempah homestay saya untuk satu tarikh (tempahan) seawal sebulan sebelum tarikh penginapan, beserta dengan 'bank in' sejumlah deposit yang telah dipersetujui. Kemudian, di saat akhir, ada sekumpulan 'holidaymakers' yang ingin menempah homestay untuk jangka masa yang lebih panjang dan bertindih dengan tempahan awal saya.

Apa yang anda fikir? Ya, sudah semestinya 'first come first serve'. Dengan cara ini, pelanggan akan faham etika bisnes kita. Namun jangan salah faham, saya tidak marah, (walaupun sedikit geram kadang-kadang. Haha. Yelah, saya juga manusia biasa bukan?) kerana  bukankah 'pelanggan selalu betul' dalam perniagaan? 😊

Sabar, sabar, sabar. Kata-kata mudah tetapi keramat untuk kita sentiasa berpegang dan amalkannya. Hmm, peringatan untuk diri sendiri sebenarnya.

Apalagi cabaran? Mengemas. Ya, kerja mengemas nampak mudah bagi orang yang melihat. Mengemas rumah sendiri dan mengemas homestay untuk tetamu menginap adalah dua perkara yang berbeza. Jika rumah sendiri anda ada jadual sendiri atau sesuka hati (macam saya selalu buat, haha), tetapi berbeza dengan homestay.

Kerja mengemas homestay ada jangka masa yang perlu dipatuhi. Terutama untuk tempahan 'back to back' atau berturutan. Kebiasaan masa check out homestay adalah jam 12 dan masa check in adalah jam 2. Jadi masa mengemas adalah dua jam. Hmm, untuk rumah teres seperti saya, dua tingkat dengan 4 bilik serta 3 bilik air, masa 2 jam memang mencukupi. Namun, tiada masa untuk dibazirkan, bergerak pantas, dan taraa! Homestay dah siap!

Fuh! Penat juga menguruskan homestay. Namun, tiada apa-apa yang datang dalam hidup ini tanpa cabaran. Doakan saya terus gigih dalam menjalankan bisnes yang baru bertatih ini.

Jom singgah Zulaikha Homestay 012 4208212 (Ana) dan Rossa Homestay 012 481 8212 (bermula Jun 2015) jika anda ke Pulau Mutiara.

Wassalam.

1 comment:

  1. Hello Am Mrs, Morgan debra Am pemberi pinjaman pinjaman yang sah dan dapat diandalkan memberikan pinjaman
    pada syarat dan ketentuan yang jelas dan dimengerti pada tingkat bunga 2%. dari
    $ 12.000 untuk $ 7.000.000 USD, Euro dan Pounds Hanya. Saya memberikan Kredit Usaha,
    Pinjaman Pribadi, Pinjaman Mahasiswa, Kredit Mobil Dan Pinjaman Untuk Bayar Off Bills. jika Anda
    membutuhkan pinjaman apa yang harus Anda lakukan adalah bagi Anda untuk menghubungi saya secara langsung
    di: morgan debra 1986@gmail.com
    Tuhan Memberkatimu.
    Salam,
    Mrs Morgan debra
    Email: morgandebra1986@gmail.com
    Catatan: Semua balasan harus kirim ke: morgandebra1986@gmail.com

    ReplyDelete