Saturday, November 15, 2014

Pentingnya Memilih Kasut Sesuai untuk Bercuti



Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Carian Google

Salam semua.

Beberapa hari saya bertungkus lumus 'mencuri' masa untuk diri sendiri. Fuh! Akhirnya saya akan pergi bercuti! Alangkah gembiranya hati.

Setiap kali hendak bercuti, perkara pertama yang saya akan fikirkan dan ambil berat adalah kasut. Ya, kasut! Satu benda paling penting bagi saya untuk percutian yang menggembirakan dan bermakna.

Jadi, kasut yang selesa adalah amat penting kerana saya hanya akan memakai hanya sepasang kasut sepanjang percutian. Saya percaya pada istilah 'travel light' atau 'backpacker' atau mengembara dengan membawa keperluan yang asas. Jadi satu kasut yang amat selesa adalah memadai.

Setiap kali memilih kasut, saya percaya pada kualiti kasut. Tidak penting harga mahal atau murah. Yang penting kaki terjaga elok serta dapat menjelajah sebanyak mungkin tempat yang saya ingin lawati.

Jadi, topik kita kali ini adalah tentang kasut. Jom kita lihat apakah yang patut diambil kira semasa memilih kasut:

#1 beli kasut d waktu siang kerana pada waktu siang kaki kita kebang jadi kita akan dapat saiz paling tepat.

#2 Ikut bajet anda, namun ingat keselesaan palig penting. Pakai kedua-dua belah kasut dan jalan di dalam kedai untuk memastikan keselesaan. Rupa kasut yang cantik di rak bukan jaminan kasut tersebut cantik dan selesa di kaki anda.

#3 Ambil masa untuk pilih kasut. Jangan beli kaaut dalam keadaan kelam-kabut.

#4 Pilih kasut selesa yang boleh dipakai untuk bercuri serta ke tempat kerja Jadi material kasut serta 'design' adalah penting. Denfan cara ini, anda bukan sahaja dapat kasut berkualiti, selesa dan cantik tetapi juga jimat bajet.

#5 Akhir sekali, sentiasa pastikan penjagaan kasut yang baik. Pastikan kasut ada sentiasa bebas kotoran. Pakai stokin atau 'foot cover' setiap kali menyarung kasut. Amalan ini dapat membantu memanjagkan jangka hayat kasut anda.

Semoga percutian anda meninggalkan kenangan bermakna bagi anda dan keluarga.

Wassalam.

No comments:

Post a Comment