Wednesday, November 12, 2014

Kerja Secara Bijak



3031554-poster-p-1-3031554-work-smart-5-free-apps-to-overcoming-your ...

Teks: Rozanah Zakaria
Foto: Carian Google

Assalamualaikum.

Catatan saya hari ini berkisar tentang apa yang kita buat setiap hari. Bagaimana ya mengurus hari-hari kita dengan efektif?

Di sini adad sedikit panduan yang saya dapat daripada buku The Happiness Project oleh Gretchen Rubin. Salah satu bab kecil dalam buku ini berbicara tentang 'Work Smart' atau Kerja Secara Bijak.


Berikut beberapa panduan yang digariskan di dalam buku ini. Di sini saya alih bahasa ke Bahasa Mekayu berdasarkan kefahaman saya. Saya selang-selikan dengan catatan sendiri daripada pengalaman yang saya rasakan dapat membantu anda. Untuk menguruskan masa harian kita dengan bijak, ikuti beberapa panduan berikut:

#1 Mula dengan menganalisa - bagaimana kita menghabiskan masa kita seharian 24 jam. Adakan buku log yang boleh kita catat, apa yang kita buat pada setiap blok waktu sejam selama 24 jam.

#2 Kenalpasti di bahagian mana yang kita selalu bazirkan masa atau di bahagian mana yang masa kita dihabiskan dengan kurang efisyen.

Cuma dua langkah ini. Ikuti langkah seterusnya apa yang penulis Gretchen Rubin telah lakukan hasil daripada dapatan ringkas di atas.

Sehingga jumpa lagi!

Wassalam.

No comments:

Post a Comment